söndag 17 juli 2011

Tankar över en kopp kaffe vid Lilla Hasselbacken

Det var på tok för länge sen som jag hällde i mig en kaffe på Lilla Hasselbacken.
Men så slog jag mig ner där idag på lördagseftermiddagen. Inte en kotte på fiket. Helt för sig själv, lungt och skönt. Satt och planerade var jag skulle börja. Om jag skulle börja här eller om jag skulle börja med mig själv ... Här behövs mer kunskap och information om Djurgården för den historiska turen: "Cykla runt Djurgården", tänkte jag. Och började med det.
Jag drack upp påtåren och tretår och fyrtår och gick över till Skansens huvudéntre för att börja dokumentationen därifrån bort till Oakhill. Då ser jag sorgebarnet. En torr vacker fontän. Det slog mig hur vanligt det är med torrlagda offentliga fontäner. Här vid sidoutgången från Skansen skulle det givetvis porla ... stilla. Kanske man fyllde de tomma bänkarna som nu står här tomma vid Alhambra.
Det är en härlig liten plats med stänk av Medelhavet. Borde väl gå att få igång den fontänen. Är det brist på pengar på Skansen måntro?
Den andra som jag tänkte på står tyst på Centralstation. Still har den varit ett bra tag mig veterligen.

1 kommentar:

Sören Hansen sa...

Ang fontän vid Alhambra. Det är väl det som nu ligger i tiden. Stäng, låt det förfalla och riv sedan när det blir för dyrt att renovera. För underhåll kostar pengar (konstigt!).