tisdag 5 januari 2010

biblioteksdöden ...

Biblioteken fortsätter sin egenmäktiga väg mot sin totala kulturundergången. Jag håller fullständigt med följande kommentator, Anders, citat ur SvD 4/1:

"Snart kommer biblioteketet vara lika inspirerande som arbetsförmedlingen"

SvD: "en av drygt 50 läsare som kommenterat nyheten om att Kulturhuset sagt upp sina prenumerationer på papperstidningar och ska rensa bort 18.000 vinyl och cd-skivor"

Läs artikeln Tidningar tas bort från Kulturhuset med alla inlägg här.

Däremot kan man om man går till Kulturhuset få musik ur deras högtalare. De ger en tjänst som heter bakgrundsmusik. Ur högtalarna strömmar musik vald av bibliotekspersonalen (när jag var där stod en personal och diggade lite ... i vad jag tror ... 00-taligt stuk där bakom disken). Jag frågade en ur personalen vad man skulle göra om man inte gillade musiken: "Det är bara att gå härifrån", blev svaret. Det är väl det som kallas frihet att välja ... förmodar jag.

Om inte annat kan man ta sig en fika snart på Hornstull bibliotek. Där ska 2/3 av biblioteket bli lattehak medan böckerna och biblioteksverksamheten ska ha 1/3 av lokalen.

Här en bra blogg om politiker som leker marknad med biblioteken.

Mer läsning: Ett krossat bibliotek - Högdalens värmestuga.

Inga kommentarer: