måndag 20 juni 2011

... en rad i en bok ...

... man tar på måfå en bok på biblioteket och bläddrar i den. Ögat fastnar på något slumpvis bland raderna och jag läser följande: "På Mariefreds kyrkogård besöker vi Kurt Tucholskys grav" ...

... dessa labyrinter i levande livet, dessa svängningar i atmosfären, det vi färdas i och kallar vardagen, det som kan bli en glimt in i något annat, hur vi kan överaskas, byta bana ... längre ner på samma sida ett citat av Tucholsky som lär ha tagit livet av sig med sömntabletter 1935 för att försvinna från detta vårt levande landskap: "Det är bara sig själv man besöker när man går till de döda".

Vägen var nu öppnad. Vägen mot Tucholsky stod på vid gavel och jag kom att tänka på Carl-Johan Vallgren, musikanten och författaren, och hans låt Berlin som det var ett bra tag sen jag hörde och som är en bra låt. Turligt finns det här ett hål i väggen där jag kan lapa gratis el, uppkoppling från kommunen och y-tub:en finns på "allas" nät och jag kan inbädda denna visa i min blögg ...


Peter Frisk / Medborgarplatsens Bibliotek, 20 juni, 13:59 ....

Inga kommentarer: