I dagens SvD kan läsas om "Spårvägspaviljonger utan reklam". De nya väntepaviljonger som ritats (eller ritas) av Jonas Bohlin. Vi har lustigt nog inte sett dem än. Det man kan se på bild i tidningen (tyvärr finns det inga bilder på nätupplagan - lite synd om de som läser enbart nättidningar) är riktigt bra. Jag hoppas verkligen paviljongerna kommer att se ut på det vis som illustrationerna visar. Guld mot svart och det andas Asplunds Bibliotek (kolla detaljerna i Stadsbiblioteket) eller varför inte skulpturen "Gryning" av Stefan Thorén på Brunkebergs torg. Äntligen också lite klass på textsnittet i offentligheten. Det ser bra ut, men ...
Varför ser vi inte dessa på plats? Varför sätts dessa upp istället?
De som nu satts upp tycks vara något helt annat än det man kan se i SvD av Bohlin.
Kan det vara så att man verkligen gått in för att bygga världens absolut dyraste spårvägslinje? Att man sätter upp och plockar ner och sätter upp för att få pengarna att rulla - ett slags ekonomiskt projekt för att hålla hjulen igång? 250 miljoner har spårvagnssnutten hitills kostat skattebetalarna. Att exempelvis jämföra med: I London planerar man att byggas en slags linbana över hela stan till OS nästa år för att frakta tusentals resenärer i. Beräknat pris 300 miljoner. Att jämföra med ... spårväg mellan Djurgården och Sergels torg för 250 miljoner - hitills. För dessa pengar har man även lyckats plocka bort Stockholms mest populära staty - Humor av K.G. Bejemark.
Men det ska bli kul att se Bohlins paviljonger när nu det ska ske ...
söndag 22 augusti 2010
Spårvagnen och det som händer ikring
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar