fredag 4 juni 2010

"Humor" av KG Bejemark vid Berzelii Park bortplockad.


Stockholm fortsätter sin nedmontering. Den mest folkkära statyn kommer aldrig tillbaka till sin plats där den stått sedan 1970. Hur många är vi inte som passerat och skrattat åt gubben som sticker upp ur hållet? Och många av oss visste att det skulle föreställa Hasse Alfredsson. En av de bästa statyerna i Stockholm.

Men nu skulle spårvägen fram. Inget fel i det. Men när man idag sätter grävskopor i marken i Stockholm så räkna med förändringar. Inget blir sedan sig likt. Man talar om att göra Stockholm till världsklass. Vad det egentligen är får man aldrig reda på. Det man lär sig är att kulturhistoriskt monteras staden ner bit för bit. Om det här bara var en enskild händelse men utarmningen pågår över hela stan ...

Det var nu omöjligt att ställa ett elskåp någon annanstans än just där. Nu står statyn i ett förråd. Bravo Stockholm! Jättebra!

Vad är det för nötter som härjar i Stockholm? Mejla stan: kultur@kultur.stockholm.se
Gå med i Facebook i gruppen!
"Ställ tillbaka KG Bejemarks staty "Humor" där den hör hemma!"

Läs också Mattias Boström, "Är det någon mer än jag som saknar humor?":

6 kommentarer:

Mattias Boström sa...

Utmärkt att du uppmärksammar detta tilltag!
Här är länk till mitt blogginlägg från i onsdags (som en kompis tipsade Namn och Nytt om): http://www.mattiasbostrom.se/2010/06/02/ar-det-nagon-mer-an-jag-som-saknar-humor/
Och här är den Facebookgrupp som jag samtidigt drog igång: http://www.facebook.com/group.php?gid=121732247864481

Låt oss hjälpa Stadsmuseet med förslag på ny plats för Humor.

Hälsningar,
Mattias Boström

Fredrik Gräslund sa...

Den ska förstås tillbaks dit den alltid varit. Vill man så kan man. Död åt teknokraterna. De säger sig alltid kunna fixa alla våra problem, men så fort de inte vill nåt så heter det "det går inte", "det är orealistiskt"

Abab sa...

Hur folk ORKAR uppbåda sådan ilska över att staden äntligen uppgraderar sin spårtrafik är fullständigt ofattbart. När tiotusentals människor lättare och snabbar kommer fram varje dag så gissar jag att rätt få kommer rösta för att man schaktar bort spårvägen till förmån för en studentikos järnbit.

Proportioner för jösse namn.

josephzohn sa...

Detta hade jag ingen aning om, trots att jag passerar i närheten varje dag och trots att jag följt byggandet av den "relativt" dyra spårstumpen!
Trist!!
Jag går direkt med i gruppen, för den här skulpturen är ju e av stadens bästa!!
Vi får som Mattias skriver hjälpas åt att hitta ett sätt, en plats ...

Peter Frisk sa...

Dan,

Du menar att man ska hålla käft helt enkelt? Är det din tanke?

Proportioner. Visst Big Bang mot spårväg. En mygga mot en elefant, spelar roll ... en staty mot spårvagnar ...

Vad det till viss del handlar om är stadens helhet. En stad har tusen och tusen olika uttryck. Ett av dessa uttryck är statyn "Humor" som glatt många - och som är ölskad av många -och den är en del av den här stans karaktär. Det finns mängder av detaljer som jag ogillar i stan och som andra gillar - det finns mängder av detaljer som jag gillar och andra ogillar smaken är olika.

Vill man ha en stad i världsklass ingår även dess kultur.

Här stod inte spårväg mot staty. Här stod slöhet mot tanke. Det hade givevis varit hur enkelt som helst att lösa en sån här sak. Men det är lite av en trend i att gå på som man gör. Att inte "klara" av ett samspel mellan olika yttringar och synsätt.

Har man skyfflat in 250 mille för den lilla snutt av spårväg så bör man klara att behålla en staty som gett den här delen av stan sin karaktär.

Dan. En fråga. När är proportionerna de rätta?

Tim sa...

Hej! Tack för du hade med mejl-adressen -- jag skrev dit och fick besked om att "Humor" nu står vid Södermalmstorg!

Gamla nyheter kanske (den har stått där sedan i höstas), men för oss exilsvenskar är det inte alltid lätt att hänga med.