tisdag 17 februari 2009

Det är riktigt - skrota kundens tjänst!


För något år sedan lyfte man ur turistbyrån som låg på Centralen. Den var omodern och kostade mer än vad det smakade. Man satte upp denna skylt och bakom står några datorer där man kan se vilsna turister stå och knappa - en turistkundtjänst.

Genom att nu också renodla SL och sälja dess kundtjänst kommer man där att bli effektivare ... En underbar tanke. Det är väl alldeles utmärkt att man lyfter bort kundtjänst ur sin verksamhet (att någon fick för sig tanken att placera den i samma företag är ju absurd - men vi lever nu i 2000-talet så nu ordnas dylika besynnerligheter upp i ett jehuj). Jag förstår dem. Ingen vill väl ha en massa tjatande, drällande kunder som ringer och har åsikter om saker och ting som de inte ska ha åsikter om. Ställer frågor och tar en massa viktig tid i anspråk. Bättre att ordna ett slags såll som fångar upp de där jobbiga resenärerna.

Man har lärt sig av de stora shoppingdatorhusen - se till att hålla ryggen fri. Vi bara säljer de här produkterna - men något ansvar därutöver har vi inte ...

Läs i DN om denna fiffiga idé. "SL:s kundtjänst säljs ut"

Frågan man ställer sig är vad SL egentligen gör. Tågen körs numer av ett företag från Hong Kong ...

Inga kommentarer: