Det är ju inte lika kul att förvalta saker som att hitta på nya saker och att ändra om till något annat. Det man har vill man inte ha. Nu vill dessa även hitta på en ny destination. Som om Slussen aldrig existerat innan dessa "kreativa" figurer i företagsledningen fixade till sin hemsida och nu berättar för oss andra hur Slussen och Södermalm ska utvecklas (för vår skull ... eller för vems? Deras?).
Den andra "aktören" bakom "destination Slussen" är KF Fastigheter som ingår i Kooperetiva Förbundet.
Numer ska utvecklingen och kreativiteten inte handhas av olika sorters människor på olika sätt utan helst av de stora företagen som vet hur man utvecklar "handeln" och vad Södermalm "behöver". Denna "utveckling" driver man igenom med andra som vet vad befolkningen önskar sig: Stockholms stads politiker och tjänstemän. Således har man redan genomfört ett markanvisningsavtal med Stockholms stad:
"KF Fastigheter och Folksam Fastigheter tecknade år 2008 ett markanvisningsavtal med Stockholms stad avseende totalt 35 000 kvm kommersiell yta ”under” Slussen. Samma år bildades det gemensamma bolaget Destination Slussen AB med uppgift att utveckla, genomföra och senare förvalta dessa ytor."
Hur man vill ha det kan man läsa här i deras faktablad. Tack Folksam och KF att ni finns och vill gör adet bra för oss andra ...
Peter Frisk 29 aug. 2011
1 kommentar:
Jag gissar att du inte har läst texten i markanvisningavtalet. Där står nämligen att man bara förutsätter en 70-procentig nyttjandegrad av ytorna. Det gäller då väl att märka den förra versionen där gallerian skulle ligga ovanpå bussterminalen. I det aktuella planförslaget så har butiksytorna minskats ännu mer och omfattar nu bara runt en tredjedel av de 35000 ursprungliga kvadratmeterna, och det kan du se själv om du tittar på plankartorna.
Sedan så är väl du som Slussenbevarare helt för att Slussengallerian bevaras? Men vänta nu, tillsammans med Blå bodarna så utgör den ett sådant där hemskt köpcentrum som "ingen behöver" men där folk lik förbannat handlar ändå, oberörda av allvetande ideologers moraliska vånda över att mat, kläder och annat saluförs helt fritt i butiker. Ack, dilemma.
Skicka en kommentar