Återigen dyker det upp ännu ett kaffelatteförslag från Stadshuset.
Stockholm har haft världens chans att göra något riktigt bra och det blir bara pannkaka. Man börjar helt i fel ände och gör allt bakifrån och målar in staden i ett betongdike. Man vill läka sår men skapar igenbyggda bölder med klossar i svart och silver.
Man kan läsa i DN:s nätupplaga 14 mars att Alvendal nu vill skapa en marknad under vägbroarna vid Tegelbacken. Är det vad platsen behöver? Istället för att man började bygga Stockholm Waterfront skulle man givetvis ha planlagt Tegelbacken och ordnat det gigantiska "såret".
Finns det ett sår i Stockholm så är det vid Tegelbacken. Tegelbacken är ju ett av Stockholms vackraste fönster.
Och var strömmar människorna? Jo, till Stadshuset för att bese den byggnad som är känd över hela världen. Är det lätt att ta sig dit? Nja ... Var går människorna mest? Drottningatan. Är det lätt att ta sig till Stadshuset därifrån? Nja ... Inte riktigt. Så vad saknas? Givetvis en rejäl strandpromenad och grönska.
En gång i tiden låg vid Tegelbacken den s.k. Järnvägsparken. En grön lunga mitt i stan (det sägs att Stockholm är grönt, inte det, London och Paris har allt bättre gröna lungor än vi). Givetvis skulle man arbeta på att på något vis begränsa trafiken och få tillbaka parken.
Vad som skulle behövas är att vi band ihop Jakobsgatan med ett grönt stråk förbi Tegelbacken och bort till Stadshuset - det vore att skapa en stad i "världsklass". Redan 1865-70 ordnade London en strandpromenad: Victoria Embankment, och grävde ner tåg (District Line). En underbar plats att strosa på när man är i London. Använd pengarna till att skapa en rejäl bra grön plats kring Tegelbacken. Låt den sedan fortsätta bort mot Klara sjö, vidare bort mot Karlberg, och bind sedan ihop Norra Stationsområdet med ett grönt stråk som går från Jakobs kyrka till Hagaparken. Ett härligt friluftsområde mitt i stan för alla! Det skulle binda ihop Vasastan och Kungsholmen mer än klossarna som är planerade utefter kanalen.
Det vore världsklass Alvendal. Men det ska byggas bunkrar ... och marknadsstånd ...
Järnvägsparken en tidig morgon 1899. Vasagatan till höger och Centralstation rakt fram lite till vänster.
2 kommentarer:
Det stora problemet för stockholm är ju att staden redan spenderat alla pengar för större projekt. vart ska nya pengar komma ifrån? vad kostar det att bygga bort all motorväg och alla tågspår?
Det går inte att jämföra Stockholm med London då stockholms öar inte möjliggör enkla passager mellan dessa eller naturliga farleder.
Waterfront är hemskt men kom till därför att projektet hade fristående finansiering. Staden har inte råd att bygga ideelt och kommer nog aldrig ha det igen. Den globala situationen har gett det läge vi har idag och det finns inga inom landets gränser som är villiga att betala ännu mer än nu för att bygga bort en motorväg när det fortfarande behövs en motorväg för att staden ska fungera.
Det lät ju positivt, så då lägger vi oss ner och säger nada ... vi slutar bry oss. Allt är ändå kört, det finns inga pengar ...
Motovägen behöves alltså för att staden ska fungera och vi kan inget göra. Ok - vi gräver ner oss och sätter på storbildstv:n och stänger de dubbla garagen och säger god natt, det är kört.
Skicka en kommentar