Den Slussenkonstruktion som vi idag lever med har tolkas av många som grå, trist och ful. Givetvis är det så. En plats som ingen gjort något åt på 30-40 år förfaller givetvis rejält. Däremot skulle Slussen åter kunna bli en riktig pärla. Ett funktionellt minne från 30-talet som utan minsta problem skulle klara "den moderna tidens krav" som det så ofta heter från ombyggnadsivrarna som enbart kan tänka sig att andas den moderna framtidsluften.
Färgmässigt skulle ett nyrenoverat Slussen slå de flesta nybyyggda alster vi i Stockholm numer får leva med. Det sägs att medeltiden var grå och trist. Det glöms ofta av att i kyrkorna var skulpturerna i färgglada med klart lysande färger. Ett gott exempel är St Göran och Draken som en gång hade starka lysande färger. Detsamma gäller Vasaskeppet som spelade i de mest skinande färger när det drog förbi Djurgården och kapsejsade. År under vatten och år av luftslit i Storkyrkan har satt sina spår på dessa av Stockholms mest berömda objekt.
Detsamma gäller faktiskt delar av Slussen. Det finns inte så många helhetsplatser från 30-talets Stockholm. Västerbron är ett exempel. Slussen en annan och ett antal hyreshus. Därefter är det stop. Tidigare fanns den s.k. "Rotundan" på Norra Bantorget. Ett klassiskt funkishus som tyvärr revs på 2000-talet (trots protester). Samtidens arkitekter hade tyvärr inte fantasi nog att pussla in byggnaden i deras nutid (se fler bilder här). Vilket enbart visar på den yrkeskårens totala nutida bristfällighet. "Rotundan" ritades av Holger Blom som även var inblandad i Slussen som invigdes 1935. Han låg även bakom Svampen på Stureplan (den som står där idag är inte originalet).
Det blå på Slussen.
Spårvagnarna hade förr en ljusblå ton i Stockholm. En ljusblå ton som så ofta den stockholmska himmeln har. Den blå färgen finns, trots dess förfall, kvar på sina håll vid den nuvarande Slussen. På bilderna här kan betraktaren se spår av den ljusa blå färgen. Slussen var inte bara grå och trist i betong. Problemet ligger i att man helt enkelt inte underhållit platsen. Det skulle vara intressant att se en animation av nuvarande Slussen på samma flashiga sätt som man visar den "nya Slussen". Här vid de s.k. Blå Bodarna och gången under kan man se att kaklet är blått. Nu slitet och dassigt, men det går att få det snyggt med nytt och givetvis ska man ordna en del tillägg. Mera färg på den grå betongen. Jämför de korten med den ljusblå färgen så ser man att den liknar den karaktäristiska färg som stockholmshimlen ofta har. Jämför med kortet på Katarinahissen.
Den östra delen som vi sett, Blå Bodarna är blå, och den västra är gul ... den forna stockholmsgula färgen.
Det gula på Slussen.
På andra sidan skymtas den "Gula gången". Något som framgår mindre tydligt i vårt, som man kallar det, moderna 2000-talsstockholm är att staden en gång kallades den "gula staden". En ljus gul färg var dominerande (jämför gärna med dagens byggnationer, svart, grått, vitt eller brunt). Jämför gärna färgen på huset på bilden som ligger norr om Slussen idag och det gula kakel som finns på den västra sidan av Slussen. Här ser man just den gamla gula 1700-talsfärg som dominerade Stockholm på 1700-talet och som man kan se på det hus som ligger norr om Slussen idag. Det var det som gav staden epitetet "den Gula staden". Sjömän ska ha påstått att staden lyste som en sol när man seglade in. Står man i den Gula gången vid Kolingsborg finner man just den ljusgula färgen. En färg som tappat lite av sin nyans. Det var en ganska klar gul färg. Även på pelarna finns spår av det gula och det luggslitna staketet var en gång i en ljusblå färg. Tre färger har dominerat den nuvarnade Slussen. En ljusblå färg,en stockholmsgul färg och en grön färg.
Det gröna Slussen
Den sista färgen är den gröna. Den s.k. Gröna gången som gör det enkelt och smidigt att gå från kajen vid Kornhamnstorg till Djurgårdsfärjan utan att passera en enda bil. Gröna Gången och dess färg skulle kunna vara signum för en renoverad Sluss med miljötanke och inriktning på grönska. Vid den befintliga Slussen finns all möjlighet att få in mycket grönska.
Nästa artikel om Slussen kommer att gå in på dess form.
måndag 22 februari 2010
Slussen 1 - färgen.
Etiketter:
Arkitektur,
Slussen,
stadsbyggnad,
utskriven
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Nåt helt annat:http://svtplay.se/v/1903157/abc/rekorddyra_lagenheter_vid_norra_station?sb,k103290,1,f,-1
Låter som en klockren flaggning för att stoppa Norra station ?
Jo, jag såg det reportaget. Nu kommer man att tala om att trycka in mer hus, mer volym, än högre hus för att klara alla budgetar. Staden har ett underskott på 5 miljarder och det är inte lite projekt som är på gång förutom Norra Stationsområdet. Slussen - kostnad ca 8 miljarder (som då ska finansieras genom byggen av hus och kommersiella saker = gallerior och kontor är ju sånt som drar in pengar, sägs det). Det talas om något slag av kultur. Hur ska den i sånna fall bekostas? Vad gäller kultur verkar man mest vara intresserade av själva byggnaden än det som är i (finns många exempel på det i Sverige och även utomlands). Det ska byggas 2 jättearenor på vardera 2,5 miljard (Swebank ska in med pengar i den ena ... den banken verkar ju gå bra). Årstafältet ska bebyggas.
Ser man på projekten så är de flesta drömprojekt. Det finns ingen substans i något. Ta arenorna. De som sysselsätter sig med att gå på fotboll vet att de kommer sällan att fyllas. Man hoppas på artister som Madonna. Hur ofta dyker dessa upp i Sverige. De enda som ser positivt och tror på dylikt är politikerna som gärna vill synas för eftervärlden. Det finns en mängd hål att stoppa pengarna i. De är inte lika häftiga som att bygga sönder och om Stockholm till en slätstruken stad. Det är inte lika häftigt att hålla sig i Farsta och fixa dagmesplatser som att åka till Barcelona eller Shanghai och studera hur de gör där.
Det var långt från färgen på Slussen *s*
Som sagt, tycker mest det låter som Nordin börjar dra öronen åt sig. Det blir lite en kamp mot klockan nu, hur många dårprojekt ska marodörerna hinna sätta igång innan finanskraschen del2 slår till ?
för övrigt en till som fimpar nya Slussen:http://www.expressen.se/kultur/skribenter/petercornell/1.1894554/utsikten-inglasad
Detta kanske intresserar?
Fredrik
Det intresserade. Enda som jag har att tillägga, inte 33.500 bilar utan 35.000 (enligt en ansvarig på Stockholms Stad).
Efter att nu gått ute, jo ja ute bland snön och isen, icke inne i värmen där modellen står, i ett antal veckor med besökare så kan jag säga att många har gillat modellen och många har också stått, de flesta, och gapat och förundrats hur de missuppfattat det hela.
Det är alltså mycket enkelt att se vilket misslyckat projekt som lagts fram. manbara ställer sig på de olika punkterna och pekar ut hus och broar så förstår de flest galenskapen ... om man inte är helt insyltad i att sälja projektet. Då vill man inte gå ute utan refererar till att stå i värmen och se modellen (som du så bra visar inte representerar verklighete ett skvatt)
Jag sprider gärna din sida vidare!
PS. Du som gillar cyklar. Kolla modellen och försök förstå var cykelbanorna tar vägen efter vägbron. Uppe på "piazzan" försvinner de bort i intet (saken är den att området uppe på Södermalmstorg i egentlig mening är en liten plats, de får helt enkelt inte plats - cykelbanorna försvinner (åtminstone på modellen). En annan sak är när man frågar om spårvagnstrafiken, som det talas om så mycket, var ska den hamna? Jo, den ska man ha, men man ska lägga in den senare. Man projekterar för Stockholms största trafikprojekt på över 8 miljarder (och det är mycket lågt räknat) och har inte ens en vettig plan redan direkt, i inledningen av förslaget, på var spårvagnarna ska gå ... Jag har aldrig i mitt liv sett ett värre hastverk.
Skicka en kommentar