torsdag 17 december 2009

Vår tids hjältar ...

Man blir riktigt lycklig och glad ibland när man läser morgontidningen. Nu läste jag just om några riktiga svenska hjältar. Tänk att det finns folk som kämpar för andra och för samhällets skull i dessa svåra ekonomiska tider, tänkte jag.

I DN Ekonomi idag (17/12 -09) kan man läsa om några kämpande idealister i Mälarhöjden som med näbbar och klor håller Sverige på fötter. Man blir rörd. Hur skulle samhället se ut utan dessa kämpar, tänkte jag vidare där vid kaffekoppen.

Familjen köpte för tre år sedan sitt hus i Mälarhöjden och tog då ett lån på tre miljoner. När nu Sveriges låntagagare fick besked från Riksbanken att räntan ska hållas fortsatt låg gläds givetvis familjen då de kan fortsätta hålla Sverige vid liv. För här sitter man inte overksam. "Underbart" säger familjen "det gör att vi har möjlighet att renovera huset". Inga sura miner där inte.

Härligt. Så skönt att vi i det här landet har människor som tar sitt ansvar för nationen. För längre ner i samma artikel läser vi att "Familjen" [...] "tagit sitt ansvar för att hjulen ska hållas snurrande i den svenska ekonomin. När räntan varit låg har en stor del av hushållets överskott gått åt till byggmaterial." Vilka underbara människor som offrar sig för vår gemensamma ekonomi. Annat det än de fattiga nötter som spar - slösa är poängen. Låna och konsumera mera och ta ditt "samhällsansvar".

Jag kämpar själv på med mitt "samhällsansvar". Nattetid har jag ugnen på för fullt. Jag kör alltid några extra varv med bilen kring kvarteret när jag kommer hem - sliter lite däck och motor. Spolar alltid två gånger när jag är på muggen. Stänger inte av bilen direkt utan låter den stå och dra lite på tomgång så går det åt lite bensin för att hålla konsumtionen igång. Jag köper bara engångsartiklar, allt för att hålla hjulen igång och hjälpa landet. På Mc Donalds tar jag alltid dubbelt så många servetter som jag behöver - alltid ger jag jobb åt nån därute i landet. Mat köper jag bara sånt som jag vet har transporterats långväga. Jag undviker att åka kollektivt - man måste även tänka på de som gör bilar. Herregud, vi är ju ett land som lever på bilar. Kläder använder jag bara en gång sen kastar jag dom. Jag kämpar på helt enkelt. Och jag lånar så mycket jag bara kan för att verkligen hjälpa till. Jag ger folk jobb helt enkelt.

Överkonsumtion? Vad för nått? Nej, jag ler lite när du säger det, jag är ju "samhällsansvarig" lilla vän. Jag tar mitt ansvar och köper ny storbildstv enbart för att rädda landet. Jag ska berätta om några jag ser upp till, människor, hjältar, som det borde finnas fler av här i landet. En vän till mig hade en granne som skulle sälja sin lägenhet - en 2000-talshjälte. Innan han sålde rev han ut all sin inredning och hela köket och satte in en ny skinande fin inredning och ett nytt skinande kök - det var en månads jobb, lite väsen i trapphuset men det blev snyggt. Han sålde därefter lägenheten på studs med bra avans. Nästkommande, köparen, kom in som ett yrväder och rev ut all den nyinsatta nya inredningen och satte in ny inredning och nytt kök som passade hans smak bättre - fem veckors jobb igen och riktig ruljans på byggmaterial och lite mer rörelse i trapphuset. Iväg med det gammel-nya-köket till tippen. Detta är vad jag kallar vår tids hjältar. Tänk vad många dessa jordens hjältar satte i arbete.

Slösa Sverige ur krisen! Miljömål??? Vad för nått ..? Oändliga resurser? Äh, spelar roll, bullshit - en massa hippies som hittat på sånt där. Jag köper energilampor ... räcker inte det? Nej, nu ska jag åka några varv till med bilen runt kvarteret och tänka på hjältarna i Mälarhöjden. Vilka kämpar! Tack. Tack!

Utlåning fortgår så nu köps det attiraljer: Lånerallyt fortsätter DI 17/12 2009

1 kommentar:

wenche sa...

Där satte du huvudet på spiken i vår galna tid. Skygglapparna på och spring rätt ut mot stupet! Du är underbar älskade man.