söndag 14 juli 2013

Gårdagens färgsättning och dagens, Gustaf Adolfs torg, Göteborg

Gick förbi Göteborgs rådhus som nu rustas för att bli Stadshus och förundrades lite över den nya färgsättningen. Jag har alltid uppskattat både Nicodemus Tessins d.ä:s byggnad från 1672 och Gunnar Asplunds tillbyggnad från 1935 som genialisk (jag vet en del som tycker tvärtom men så är ju livet).

Det kanske berodde på färgsättningen ... nu tycks de, husen, bli mer ... fadda ...

I min värld harmoniserar de två byggnaderna just genom dess färgsättning. Den gula och vita färgen som verkligen låter bägge husen skina och markerar vissa partier så att det blir liv i de båda husen - och att man därigenom kan finna likheter trots olikheterna. Nu har man tydligen ändrat på det och nu ser man enbart olikheterna.

Först en bild på byggnaderna i vitt och gult och därefter hur det förmodligen kommer att te sig i nyrenoverat skick:

Tessins och Asplunds byggnader 12 mars 2012. Foto: Peter Frisk
Tessin och Aspluns byggnader 14 juli 2013. Att de ska måla i vitt är ju ganska otroligt då ställningarna plockats ner ... Foto: Peter Frisk
Man har alltså ändrat färgsättningen. När jag gick förbi idag hade man täckt av Asplunds byggnad och färgen var fullständigt entoning och påminde om färgsättningen som man ser när man ser gamla filmer från 60-talets 1600-talspalats i Stockholm (lite mörkbrunröda och dassig som i och för sig kan beror lite på filmfärgen). Vad det är för färg är jag för dålig på att veta, den är mörkare och inte gul (ser den gul ut på min bild så stämmer det inte alls mot verkligheten där färgen är mycket mörkare - mer sandröd). Men att det förstör byggnadernas samverkan och Asplunds själva idé är ju fullständigt självklart. Jämför man med Tessin d.ä:s domkyrka i Kalmar så har ju den samma färgsättning som sonens två kyrkor i Karlskrona; Trefaldighetskyrkan och Fredrikskyrkan, så anar man kanske var idén om färgen har kommit (fast Tessin d.ä:s byggnad här i Göteborg kommer att bli mörkare såvida det nu inte handlar om en grundfärg vilket ju är mindre troligt). Å andra sidan hade de ju kunnat titta på Sjöfartshuset vid Skeppsbron i Stockholm som har samma färgsättning som Göteborgs rådhus hade 2012 - se här (med den risken att man nu målar om Sjöfartshuset i den färgen som man tagit fram i Göteborg ... men det är ju å andra sidan osäkert om Tessin rita huset vid Saltsjön ...). 

Kalmar Domkyrka, Tessin d.ä. - Foto: Peter Frisk 2006
Fredrikskyrkan i Karlskrona, Tessin d.y. - 2006 - foto: Peter Frisk
Trefaldighetskyrkan i Karlskrona, Tessin d.y. - 2006 - Foto: Peter Frisk
Nu är det väl som det brukar vara. Gamla hus byter färg titt som tätt vid varje renovering då det dykt upp en ny färgexpert och nya rön har förts fram genom något nytt pigment som man hittat i nått hörn (eller, för att vara ärlig - ekonomi). Det räcker med att vandrat runt på Riddarholmen under några årtionden och sett 1600-tals-palatsen byta färg gång efter annan och hört färgexpert efter färgexpert säga att "nu har vi funnit rätt färg så som det var" ... å så kommer det en ny och färgen ändras ... igen ... å igen ...

I ärlighetens namn så var det bäst med gult och vitt på de där husen ... men det är klart, nu ska politikerna in så då gäller det ju att tråka till det ... och ska rätt vara rätt så ska ju huset inte ha en gul färg som ju är en 1700-talsfärg. Men jag gillar ju gult ... Stockholm kallades ju en gång den gula staden :-) Men Göteborg är å andra sidan inte Stockholm och å andra sidan så är inte Stockholm så gul heller ... numer ...

Återkom gärna - så ska ni se att jag har ändrat i artikeln ett par tre gånger :-)

1 kommentar:

Michael Nilsson sa...

Hur blev det till slut?