fredag 28 juni 2013

Kärleken till livet ....

... dessa visdomsord kan läsas på Klara kyrkogård ...


Jag stod och tänkte lite på döden, jag gillar att leka med den ibland ... fundera på den ... kom då att tänka på en strof av Lasse Tennander - jag vet inte egentligen, att vara rädd för den, sin egen död är som att vara rädd för sin egen skugga ... därför bör man kanske leka med dom lite, med skuggan och med döden ... värre är det ju med sina nära och kära ...

På väggen står:
Hör Wandringsman statt stilla och bida 
här ligger drängen vid herrens sida 
estu så kloker och mycket förfarit 
Säg mig: hvem herren ell tienaren varit 

.... innerst inne är vi alla lika, människa som människa ....

Vad var det då för låt som jag tänkte på, jo den här:


... strofen bör inmundigas tillsammans med ett glas rött på en balkong mot en kyrkogård ... jo, jag bor så, med utsikt mot en sådan :-)

"och min kärlek till livet
som är så skrämmande stor att jag ibland måste leka med döden
för att min själ ska få ro
bara en sak vet jag min älskade son
vi kommer aldrig levande härifrån"

Peter Frisk

Inga kommentarer: