söndag 30 juni 2013

Ett av Majornas vackraste hus ...

Granne med mitt kvarter där jag bor i Majorna ligger ett fantastiskt hörnhus från 1908. Ett av mycket få bevarade klättrande landshövdingehus i Göteborg. Givetvis en gång rivningshotat av någon surpuppa.


Huset var under 1980-talet i bedrövligt skick då fastighetsägaren (som vanligt, dessa fastighetsägare) helt enkelt gett fan i att underhålla huset. Här ville han ha, fastighetsägaren, en P-plats eller, jo, det står faktiskt så, ett skyddsrum på tomten ... Man blir väl inte förvånad om de boende protesterade (tänkte inte på dom tänkte väl då fastighetsägaren) då deras hem skulle försvinna (man kanske skulle utbilda fastighetsägare att husen de äger allt som oftast innehåller människor som har husen som sina hem).


Efter en flera år lång kamp - han gav sig givetvis inte direkt - fick de boende köpa fastigheten 1986. Vi som inte bor i det vackra huset som är väl underhållet kan hur som helst glädjas var gång vi passerar och småle och fundera på människors kamplust. Vad resultatet av en sådan kamp kan bli - bevarade hem.

Var gång jag passerar med mina barn på väg till skolan så tänker jag: här har möjlighetsmänniskor besegrat omöjlighetsmänniskor.

De gamla gårdshusen är kvar.

Från google gatuvy ... jag vet, jag orka bara inte gå ut nu ...
Peter Frisk

Inga kommentarer: