onsdag 5 juni 2013

En liten pärla på Regeringsgatan 88 ...

Första gången jag var här var 1988. Jag kan med all säkerhet säga att jag inte minns själva huset när jag klev ner i källaren till den berömda svartklubb som låg i huset. Den så kallade 88:an som mitt då inte hade den blekaste aning om vad det var för hus - bara att svartklubben var öppen natten igenom. Det räckte för mig på den tiden ...


Så sitter jag nu idag, i mitt andra jag, och bläddrar i Eva Erikssons Den moderna stadens födelse och det lilla bostadshuset dyker upp. Ritat redan 1906-07 av George. A. Nilsson (1871-1949). Här har vi en verklig pärla i sin enkelhet av denne Nilsson som enligt Eriksson var en försynt och tillbakadragen person. Nog kan man känna hans karaktär i byggnaden. Inga stora gester utan enkelt och försynt, med stil. För det mesta ritade Nilsson skolbyggnader på sin tid i ganska traditionell stil. Ibland fick han dock något ryck, som här, och föregrep arkitekthistorien med si så där 20 år.

Huset på Regeringsgatan 88 är ett nästintill ett modernistiskt hus och doftar helt klart funkis. En stil som slog igenom först 1930 i Sverige. Se bara på balkongen längst upp som följer hela huset. De svängda hörnen som mjukar upp slutet av byggnaden.



Eva Eriksson skriver att huset är "respektlöst förvanskat". Det är verkligen synd på en sådan märklig och tidigt annorlunda byggnad där G. A. Nilsson själv bodde.

Där trilla man ner om man skulle ner och steppa loss på svartklubb på det glada 80-talet ...

Nilsson ska tidigt ha orienterat sig mot Wien och nog känns huset mer centraleuropeiskt än svenskt sekelskifte.

En annan byggnad som ritades av Nilsson, eller snarare fasad, kan ses på nuvarande Drottninggatan 33. Fasaden fanns tidigare på ett hus på Regeringsgatan 9 och det kallas för Klarahuset och återuppsattes här 1989 och ett arkitekturpris - Kasper Salinpriset. Förmodligen hade det varit tvärtom idag. Att om man rev bort den gamla fasaden och byggde en betonglåda med glas i så hade man fått ett Kasper Salinpris och beröm av Stockholm Stad ... tiderna förändras nämligen  ...

Text & bild: 


Inga kommentarer: