torsdag 16 maj 2013

Banker och de som förvaltar husen tjänar flisen medan de som använder husen pressas


Jag läser i dagens DI, 16 maj 2013, att varje utlånad miljon från en svensk bank backas upp 4.800 kr av eget kapital i banken.

Men det mesta av vinsten på utlåningen plockar man hem till fullo trots att man för varje miljon s.a.s. satsar 4.800 kronor ...
Jag läser att en stor del av bankernas lönsamhet är på de som lånar och dessa kan ju som vi alla vet numer låna rätt ofta utan större täckning.
Jag läser att bolånen är nästintill riskfria för banken ... andra än banken tar risken ...
Jag läser i andra artiklar om att det på andra håll önskas höja hyror på boendet ... att det måste kosta mer att bo ...
Jag läser om handlarna i Högdalen som inte har råd med hyrorna ...
Jag läser om andra SMÅ handlare som har svårt att vara kvar pga av höjda hyror
Jag hör om människor som har små butiker som skulle kunna gå runt om inte hyran var så hög
Jag pratar med människor vars hela inkomst av verksamheten går till hyror och till banken - men de sliter 12-14 timmar om dagen och har inget över ... de är drömmare som göder de slipade ...

Jag gillar inte de slipade
Jag vill se att drömmarna som jobbar får betalt för sitt arbete

och jag tänker: det är många som sliter hund för att få ihop till hyran ... småföretagare ... som göder fastighetsägare och banker ... men det räcker inte, de ska ha mer ... hela tiden mer

det går dåligt för många idag men bankerna har aldrig haft det bättre
det går dåligt för många idag men fastighetsbranschen ska man vara i

Är det en smart ekonomisk lösning att det samlade samhällets pengar ska läggas på boende och hyror och bolån - de som tjänar är bankerna och fastighetsägarna och den karusellen vill man öka än mer med höjda hyror för lägenheter - snacka om en förstörelsens politik. Inkomster från arbete läggs på lån och hyror som överförs till stora banker och stora fastighetsbolag. De som arbetar betalar till de som leker adminstratörer av rum ...  De som arbetar hårdast betalar mest och de som egentligen gör ...

vi målar in oss i hörn ...
vi målar in oss i hörn ...


2 kommentarer:

ps3 jailbreak sa...

I was very pleased to find this website. I wanted to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely enjoyed every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff on your blog.

saqer sa...

Bra analys. De som direkt eller indirekt bestämmer räntan styr i hela ruljansen/politiken/befolkningen till slut - om vi inte redan är där. Obehagligt.