onsdag 20 mars 2013

Den påhittade kostymen ...

Arenäs HK klarade sig kvar idrottsligt men föll ur p.g.a. ekonomin och får ingen fortsatt licens av förbundet ...

... det är sånt här som får mig att avsky idrott numer. Det här med licenser (och jag ska säga er, jag har älskat idrott, verkligen lidelsefullt ....)

Det påminner inte lite om Gallerior. En ny galleria lanseras och man ser montagebilder på moderna, friska, glänsande människor á la Stureplansfolk hela högen. Sen tar man sig till den där nya flashiga färdiga Gallerian och där finns samma folk som alltid funnits här i landet - ett utsnitt av verkligheten. Pensionärer, trötta småbarnsföäldrar, ledighetskommitéerna, helghandlarna, dagdrönarna och kanske någon enstaka som påminner något från de skapade bilderna så att galleriachefen får för sig att det är så här verkligheten ser ut - som på de bilder arkitektkontoret hittade på. Den påhittade kostymen.

Jag tror de som sitter i Sveriges större idrottsförbund är funtade på samma sätt - de önskar sig något annat än det som finns och existerar här och nu.

De vill ha stora nya hallar, stora nya arenor och nya lag som "ska te sig på ett visst vis" och dessa ska spela på dessa stora arenor och då uppfinner man licenser. Man skapar en skjorta, en kostym, som alla måste passa in i och förhålla sig till - man vill skapa nått annat som inte finns och man tycks inte gilla det som finns - de som kämpar för idrotten för idrottens skull (eller hejar på sitt lag för att laget finns i deras hjärta). Dessa önskar sig inte verkligheten och följaktligen vill de inte ha det som finns i verkligheten.

Exempelvis vill man inte ha handbollsklubben Arenäs.

Poäng och segrar och förluster ska gälla ... men idrotten speglar givetvis samhället och vårt samhälle är idag mycket oärligt och mycket byggt på lösa boliner och idrotten har blivit lika oärlig och lotteribetonad (på samma sätt som skolan). Något Åshöjden lär ni aldrig se i denna förbenade löjliga nutid där det är mellanhänder (mellanhänder - i det här fallet de som inte förstår idrottens väsen och djup - eller skolans mellanhänder, riskkapitalisterna, eller vårdens mellanhänder) överallt.

Ingen vet egentligen aldrig något - allt är flytande och allt beror på någon persons dagliga humör för stunden ...

Jag jobbade med en klurgubbe på byggena en gång. "Raka puckar, det är allt jag begär, raka puckar", sa han ständigt. Det tog jag till mig. "Raka puckar". Det finns inte i vår nutid. Detta samhälle är idag fullständigt tvärtom mot "raka puckar" ...

Förövrigt tror jag att just dessa hårt styrda licenser gör att klubbarna just måste låna pengar för att "hänga med" i den där skapade kostymen. Sen när det inte räcker till då sparkas de iväg ... på samma sätt som så många andra i vårt samhälle 2013.

Vi är många som inte "passar in" i rådande kostym och mall ...

Inga kommentarer: