torsdag 7 mars 2013

De nedkopplades framtid kommer ... hoppas jag ...

Läste i SVD idag om en bok som jag lägger vantarna på inom kort. Killen tycks ha en klar syn på nutidens tillvaro. Gillar sånt. 


Av någon anledning skrev jag följande som egentligen inte har något att göra med ovan men egentligen har det ...

De klokaste och mest intressanta människorna jag känner är de nedkopplade. De som läser pappersböcker, papperstidningar, lägger saker på minnet eller helt enkelt sysslar med ett hantverk, med händerna.

Till skillnad mot de fullkomligt uppkopplade som säger sig leva mitt i informationsflödet. Jag kan bara utgå från det jag fångat själv av världen och den erfarenheten är att nutidens teknik fördummar och att de som hela tiden följer informationsflödet hela tiden ligger långt efter de som tar sig lite mer tid och lägger saker på minnet.

Varför fördummar då den nya tekniken? Jo, innehållet handlar för ofta om själva mediet, prylen, tinget, tekniken och väldigt lite, om jag då får vara nutida, själva mjukvaran, texten (eller rättare, kunskapen). Jag tycker helt enkelt att människor som inte är fast i detta är mer fria. En egen tanke javisst, men ur min erfarenhet.

Man måste hänga med, säger då någon. Ja, precis, det är det jag menar. De jag känner som är mer nedkopplade än uppkopplade kan mer om helheten än de som seglar runt inom cyberstrålarnas irrskepp.

Läser inte du på nätet då? Jo då, men det är inget självändamål vad mediet är för ting. Jag läser det som känns bekvämast och som kan ge mig bäst kunskap. Om boken är blå eller gul eller grön spelar ingen roll. Det som gäller är innehållet. Då spelar det egentligen ingen roll om jag läser det i en bok eller på nätet.

Men varför surar du då då? Därför att så många, ja väldigt väldigt många, gör en så stor sak av att de just läser något, eller bara läser, just digitalt - man lyfter fram prylen i stället för innehållet helt enkelt. Det är för dessa en grej, och sånt intresserar mig inte. Människor som gör nått för att det är en grej lär sig aldrig nått utan lyser hela tiden bara för stunden och jag är ointresserad virriga irrbloss. Jag vill tala och umgås med människor som kan något, vet något, har innehåll.

Som tur är finns det några stycken, kvar, än ...

Peter Frisk

2 kommentarer:

Michael sa...

Jag fattar vad du menar. Men, jag hade inte kunnat ta del av detta budskap om inte du vore uppkopplad! Internet är en skattkammare, använt rätt och i lagom prop. Tänk bara på din blog och stadsfanören som givit så mycket kunskap åt mig och andra. Man kan bara bedöma sig själv som användare, de andra får gå sina egna vägar. Keep blogginig man!! :)

stadsflanören sa...

ett hjälpmedel, japp, inte huvudsaken ... ha det fine