tisdag 12 februari 2013

Tegeldetaljer - Kommendörsgatan

Ett av de bättre materialen att bygga hus med är enligt min mening tegel. Tyvärr muras det numer allt för sällan. Jag brukar tänka på det när jag går Kommendörsgatan fram här i Göteborg. Där finns ett landshövdingshus med några läckra detaljer som i egentlig mening är onödiga men som skapar hela husets karaktär och lätta volym.


Först kommer tre raka stenar och sen en sten som halvrundats och därefter rundade stenar upp till en halvrundan och två raka. Ovan fönstret är det stående sten. Det får mig att tänka på Gamla stan. Från Italien sägs idén att runda hushörnen ha kommit för att få ett trångt rum att se större ut. Skapa volym. Bästa exemplet är Börshusets hörn ut mot Stortorget och även korsningen Kindstugatan/Svartmangatan med två avrundade 1700-talshörn. 

Huset bredvid har murats på ett helt annat sätt och nog är det en skillnad på uttryck. Jämför fönsterbläcket mot naturstenen ovan:



Att vi skulle återfå ett liknande hantverk är mindre troligt i vår massproducerande byggindustriella tid. Därför är det oerhört viktigt att bevara det som fortfarande finns kvar så våra barnbarn också kan beskåda vad man en gång i tiden kunde göra med sina händer. 


Sen får man leva med att vår nutida hantverkare kladdat lite med sin färg. Det är ju i alla fall 2013 ... Men att komma på det hela, fantisera fram det här ... "jag tror vi ska ha en liten sväng där på den stenen och sen rundat uppåt" ... det är nog den lekfullheten i kombination med hantverket och kvalitén som jag saknar idag.  


Så har man vägarna förbi så tar man sig till Kommendörsgatan 43-35 i Göteborg och får se dessa välgjorda fönsterpartier :-) och man får gärna hälsa på och ta en fika hos mig runt hörnet om man har lust och om undertecknad finns på plats.


Inga kommentarer: