onsdag 19 december 2012

Vår tidsanda och märkligheter ...


Jag läser i GP (19/12 -12) om chefen för ett av stadens museum som under många år omhuldats och som i princip kunde göra vad som helst i sin roll som chef och efter att han lämnat museet under en period fick en märklig fri roll inom stadens kulturförvaltning - en nyuppfunnen roll om jag förstått saken rätt- och därefter erbjöds att bli marknadsförande av verksamheterna inom Göteborgs kulturförvaltning men tackade nej och drog till ett annat museum.

Vem personen är har egentligen inget med det hela att göra utan det som intresserar mig är fenomenet. Ett fenomen som jag tycker mig se på många håll i Sverige idag.

I det här fallet har vi att göra med en kraft, en ny chef, som hyllats under många år för sina insatser. Sin föränderlighet, sina nya visioner, etc m.m. En kraft som när han tillträtt sopat med rejäla kvastar och förändrat verksamheten rejält. I medierna har det skrivits mycket positivt om den nya kraften. 

Men vad har egentligen hänt? Stämde det? 

Hux flux och hipps vipps så har sakernas tillstånd förändrats. Den forna hyllade chefen lämnar stan och museets verksamhet som drivits så nyskapande tycks enligt följande artikel i GP likna en ruin. Den forna chefen däremot går mot en, förmodligen med en mycket bra lön, ny chefstjänst på ett annat museum som gladeligen tar emot honom.


Det är säkert en hyvens figur och jag vet inget om personen ifråga. Däremot, om sagt, intresserar jag mig för fenomenet. Det pågår i ett. Hyllade nydanade visionära chefer inom all sköns offentliga (och givetvis privat) verksamheter drar vidare mot nya mål och efterlämnar ruiner men får nya topptjänster med sina toppreferenser. I Stockholm finns det en hel drös av liknande fenomen och jag förmodar att hela landet översvämmas av dylik verksamhet. 

Chefsfenomenet har blivit en industri. Från toppjobb till toppjobb.

Det har nånting att göra med yta kontra innehåll. En snygg yta ger bra jobb och bra pröjs. Innehåll ger på sin höjd ett städjobb eller ett spärrvaktsjobb på T-banan ....

Inga kommentarer: