torsdag 8 november 2012

Kungsbacka torg och två skjul

Ibland undrar jag vad som gör att vissa platser och hus vinner arkitekturpriser. Jag var i Kungsbacka för en vecka sedan och såg några utskällda bodar som slagits upp och som det visar sig kanske vinner ett grandiost arkitekturpris den 16 november 2012 där dessa märkliga tingestar ingår i det nominerade förslaget.

Tidigare hade torget en parkeringsplats och den har man tagit bort och denna idé kan väl inte den "hippa" arkitektbyrån White, som ligger bakom torget, bli nominerade för. Utnämningen bör väl gälla utformningen av torget och just dessa två baracker. Vad gäller dessa skulle man ju direkt avfärdat torget som ett fullständigt misslyckande om man hade den minsta känsla i ämnet. Men icke. Torget med tillhörande friggebodar nomineras gladeligen till ett stort svenskt arkitekturpris. Det säger en hel del om situationen ang. vår nutida arkitektur.  





Som en gång utövande yrket byggnadssnickare är jag fullständigt säker på att vi aldrig hade fått gå ut vår utbildning, Bygg- och anläggning, genom att bygga ovanstående ... Det räcker med att se den nedre bilden. 

Vill man se hur fint det ser ut på arkitektfirmans Whites hemsida klickar man här. Vill man läsa Seinaprisjuryns beskrivning så klickar man här.

Låt oss fantisera bort de två kåkarna så får man ett vanligt torg helt enkelt. Var finns det märkvärdiga? Du kunnige i detta, var finns det märkvärdiga? Upplys mig. Ge mig nyckeln till er värld som jag inte har ...

Text och bild. Peter Frisk 



Inga kommentarer: